سه شنبه ۲۷ شهریور ۰۳

بيماري هموروئيد

۲۷ بازديد

بواسير (هموروييد) بيماري است كه در آن سياهرگ‌هاي ناحيه نشيمن‌گاه متورم و دردناك مي‌گردد و ممكن است خونريزي نمايد. بواسير ممكن است در درون  مقعد (بواسير داخلي كه شامل 4 درجه مي­باشد) يا بيرون آن (بواسير خارجي كه به ندرت همراه با ترومبوز يا لخته شدن خون درون آن مي­گردد) باشد. هر دوگونه اين بواسير فراوان بوده و همراه با افزايش فشار هيدروستاتيك در وريد پورتال (سياهرگ باب) مي­باشند.بواسير در بسياري از موارد به درمانهاي سنتي مانند حمام آب گرم يا داروهاي نرم كننده‌ مدفوع پاسخ مي­دهد؛ 

بواسير چيست؟بواسير (هموروييد) بيماري است كه در آن سياهرگ‌هاي ناحيه نشيمن‌گاه متورم و دردناك مي‌گردد و ممكن است خونريزي نمايد. بواسير ممكن است در درون  مقعد (بواسير داخلي كه شامل 4 درجه مي­باشد) يا بيرون آن (بواسير خارجي كه به ندرت همراه با ترومبوز يا لخته شدن خون درون آن مي­گردد) باشد. هر دوگونه اين بواسير فراوان بوده و همراه با افزايش فشار هيدروستاتيك در وريد پورتال (سياهرگ باب) مي­باشند.بواسير در بسياري از موارد به درمانهاي سنتي مانند حمام آب گرم يا داروهاي نرم كننده‌ مدفوع پاسخ مي­دهد؛ ولي هموروئيد داخلي كه ايجاد افتادگي مزمن در ناحيه مقعد مي­نمايند، به جراحي بهتر جواب مي­دهد. در گرفتاري‌هاي خفيف­تر بزرگي يا افتادگي مقعد مي­تواند با استفاده از نواركشي بند آورنده خون يا تزريق عوامل اسكلروزه كننده يا سوزاننده درون رگي (مانند Sodium tetradechol sulfate) درمان شود.

بواسير و درمان آن
 به طور كلي درمان­ها شامل 4 مي­باشند:
الف- درمان­­هاي غير دارويي، ب-  درمان­هاي دارويي، پ–  جراحي، ت- درمان­هاي گياهي.
الف- درمان­هاي غيردارويي:
1.    جلوگيري از  فشار آمدن بر ناحيه نشيمنگاه (مانند نشستن بر روي يك حلقه باد شونده).
2.    خودداري از زور زدن هنگام دستشويي، اجابت مزاج و كم كردن زمان نشستن در دستشويي.
3.    بيشتر خوردن سبزيجات تازه، ميوه‌جات(مانند زردآلو، آلوچه و آناناس)، خوراكي‌هاي فيبردار و آب.
4.    كاهش خوردن چربي­هاي اشباع شده (جانوري) و افزايش مصرف چربي‌هاي غير اشباع (گياهي).
5.    خوراك خوردن در فضاي آزاد و آرام.
6.    جويدن كامل غذا.
7.    نشستن به مدت 3 دقيقه در لگن آب گرم و سپس 1 دقيقه در آب سرد، اين كار تا 3 بار تكرار شود تا يك دوره تكميل گردد. يك تا دو دست در روز و 3 تا 4 بار در هفته سفارش مي­شود.
8.    استراحت
ب- درمان­هاي دارويي:
1- Saline Laxatives (ملين هاي نمكين): كه داراي يون­هاي سيترات، منيزيم، فسفات و سولفات مي­باشند و به عنوان نرم كننده مدفوع، وارد آورنده فشار بر مدفوع و جلوگيري از دفع مدفوع سخت به كار مي­روند؛ مانند شربت شيري رنگ منيزيوم سولفات.
2- بي‌حس كننده­هاي موضعي: مانند ژل­ها و پماد­هاي ليدوكائين، بنزوكائين و پراموكسين؛ همچنين نيتروگليسرين موضعي مي­تواند باعث كاهش درد بيمار گردد.
3- ملين­هايي (شل كننده مدفوع)  به شكل توده حجم‌دار (Bulk): مانند گرد پسيليوم (پودر گياه اسفرزه) و عصاره مالت (مخمر آبجو).
4- شياف­ها و پمادهاي آنتي هموروئيد (ضد بواسير) كه داراي تركيب‌هاي:
 الف) بي‌حس كننده­هاي موضعي كه در بالا يادآوري گرديد، براي كاهش درد بيمار مي­رود.
 ب) تركيبات تنگ‌كننده رگ‌ها (منقبض كننده عروق) مانند فنيل افرين و اپي نفرين براي كاهش تورم و خارش و احساس ناراحتي در مقعد
 ج) تركيبات قابض مانند هامامليس، زينك اكسايد (سفيداب روي)، آلومينيوم ساب استات و كالامين كه باعث برطرف شدن خارش، سوزش و تحريك مي‌گردد.
 د) تركيب‌هاي نگاه‌دارنده مانند: كره كاكائو، گليسيرين، روغن پارافين، لانولين و روغن جگر ماهي كه باعث نرم شدن ناحيه تحريك شده گرديده و از سوزش بيشتر جلوگيري مي‌نمايد.
5) تركيبات ضد التهاب كورتوني: مانند هيدروكورتيزون.
پ- جراحي:
هموروئيد دروني كه ايجاد افتادگي مزمن مي­نمايد، به جراحي بهتر پاسخ مي‌دهد؛ ولي در مواردي كه هموروئيد بيروني همراه با ترومبوز (لخته شدن خون در رگ‌ها) شديد باشد درمان دربرگيرنده: ايجاد برش، جداكردن لخته خون و سپس فشرده كردن ناحيه مربوطه مي­باشد. در زمان التهاب شديد مقعد، زخم معده يا كوليت اولسراتيو (روده زخمي شونده) بايد از جراحي خودداري گردد. پروكتوسكوپي يا كولونوسكوپي پيش از عمل انجام مي­شود. 
ت- درمان­هاي گياهي:
1- plantago psyllium (اسفرزه): كه به عنوان يك ملين حجم دهنده با ميزان 1 تا 2 قاشق مرباخوري در روز (6 گرم در هر قاشق) پس از ظهر يا پيش از صبحانه خورده مي­گردد.  مورد   (Myrtus Communis)
2- Horse chestnut ،Aesculus hippocastanum (شاه بلوط هندي): كه افشره آن به شكل خوراكي (با دوز mg/day120-40) يا موضعي (ژل 1 تا 2% چند بار در روز) در درمان بواسير  به كار مي­رود. (اين گياه بومي يونان و بلغارستان بوده ولي به دليل زيبايي آن در ايران پرورش مي­يابد.)
3-Hesperidin (يك بيوفلاونوئيد است كه در تيره مركبات وجود دارد): به فرم خوراكي به عنوان ضد درد و ضدالتهاب (از طريق مهار پروستا گلاندين­ها) در درمان بواسير به كار مي­رود. (از قرص­هاي mg 500 آن (Daflon)، 2 قرص سه بار در روز به مدت 3 روز و سپس 1 قرص 3 بار در روز به مدت 4 روز).
4- مورد (Myrtus Communis): مورد از گياهاني است كه داراي اثر ضد باكتري، ضد قارچ، پلشت بر، ضد عفوني كننده، ضدالتهاب، التيام بخش و بهبود دهنده زخم‌ها مي‌باشد.  عرق برگ و گل آن قابض و بندآورنده خون بوده و افشره آن نيز ضد احتقان (پرخوني) و قابض (تنگ و خشك كننده) است.  در طب ايراني از آن در درمان بواسير و شقاق بهره بسيار گرفته شده است. در بازار دارويي ايران به شكل پماد و قطره يافت مي‌شود.
۵- ريوند چيني (روبارب) Rheum Palmatum: داروي آماده شده از گرد (پودر) ريشه اين گياه به صورت خوراكي داراي اثرات درماني بر روي بواسير و شقاق مي‌باشد. اين دارو با دارا بودن ويژگي ضدالتهابي و التيام دهندگي مواد لازم را براي تندرستي ديواره به رگها رسانده، ديواره را استحكام بخشيده، از پارگي رگها و خونريزي جلوگيري مي‌كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.